woensdag 21 januari 2015

Leuke prijzen....

Mijn meest favoriete plek van Kroatië is het
Nationaal Park Krka bij Skradin. 
Inmiddels is de diesel met de als maar dalende brandstofprijzen rond de 1 euro in Kroatië. Toch is het leven  niet goedkoop in Kroatië. Dat komt met name doordat boodschappen er duurder zijn (soms flink duurder) dan in Nederland. Voor eieren, yoghurt, boter, melk en kaas betaal je echt twee keer zoveel als in Nederland. Maar ook een autoverzekering is aan de dure kant. Wegenbelasting gaat nog (ik betaal bijna 200 euro per jaar). Echter moet je daarbij wel rekenen op een flinke tolheffing op de snelwegen. Een ritje Dubrovnik heen en terug is ruim over de 200 euro!


Maar nu het leuke nieuws... Er kan heel veel voor weinig geld in Kroatië.

Vandaag naar de tandarts geweest. Verleden jaar was de eerste keer en dat beviel mij ontzettend goed. Ik werd door een supervriendelijke receptionist ontvangen in een sfeervolle wachtkamer. Stipt op tijd riep de assistente mij en ik werd in een smetteloze behandelruimte pijnloos geholpen. Voor de eerste keer in mijn leven geen pijn. Vandaag dus voor de tweede keer. Om 10.00 uur de afspraak en om 9.58 uur lag ik al gapend in de lamp te kijken. Een controle en een gebitsreiniging. Ook nog eens gepaard met een heerlijk grapefruit smaakje. Om 10.28 uur stond ik weer lachend buiten. Mijn vrouw onderging dezelfde pijnloze behandeling met hypermoderne apparatuur. Bij elkaar waren we nog net geen 75 euro kwijt. Kom daar eens voor in Nederland!

Ons huis had vlak voor de winter een nieuw dak nodig omdat er gaten in de oude betonpannen zaten. Na overleg met een nabijgelegen klusjeman trommelde hij vijf man personeel op en kocht hij alle pannen voor mij. Enkele daklatten moesten vervangen worden en er kwam netjes vogelgaas rond de pannen. Dit alles vond plaats op een zaterdag en zondag. Ook moest er een machine gehuurd worden die de pannen snel van onder naar beneden kon transporteren. Op maandag rekende ik netjes 1900 euro met hem af! Het gemiddelde loon voor zijn werkers is 4,50 euro per uur. Het maandloon van een Kroaat is rond de 500 euro.

Ook over mijn fysiotherapeut niets dan lof. Hij behandelde mijn rugklachten met een fantastische uur durende manuele therapie voor 25 euro.

Dierenarts is ook altijd een plezierig bezoek. Tarieven liggen echt drie keer zo laag als in Nederland.

Ergens een nachtje slapen kan ook heel goedkoop. In het naseizoen kun je bij de Plitvice meren gerust bij een pension aankloppen en slaap je voor 12 euro per nacht. Voor ons drietjes hebben we een weekendje voor mijn verjaardag geboekt in Istrië. Dit hotel rekende ons voor twee nachten met twee keer ontbijt en één keer warme maaltijd 45 euro.

Omdat ik met het autorijden volgens mijn vrouw te veel om mij heen zit te kijken zit ik er nog wel eens naast. Dus aardig wat opgespaarde deukjes. Die worden morgen door een vakman in het nabijgelegen dorp keurig uitgedeukt en weer netjes in de verf gezet. Kosten voor twee dagen werk en verf...110 euro!

Voor mijn zoon zijn verjaardag gaven een klein (nou ja klein) feestje in een prachtig restaurant annex pension. Het is hier de gewoonte dat je de eerste verjaardag van een kind uitgebreid viert met vrienden of familie. Er was een heerlijk koud buffet, een welkomstdrankje, wijn, bier, koffie en thee voor 52 mensen. Na afloop rekenden we 300 euro af.

Onze zoon zijn tweede verjaardag vierden we in het
prachtige nieuwe pension Culig in Skaljevica. Een aanrader!
De echte klapper maakte in in mei van dit jaar mee toen ik een dagmaaltijd nuttigde in het Natuurpark van Zeleni Vir in de buurt van Vrbovkso. Ik bestelde forel, soep, salade en friet en een bier. Afrekenen voor.....3,50 euro. Dit is echt een uitzondering. Maar ruim onder de tien euro buiten de toeristengebieden kun je overal goed eten. En voor gewoon een kopje koffie onderweg in het buurtcafe ben je nooit meer dan een euro kwijt.

Uit een recentelijk onderzoek bleek dat Zagreb de goedkoopste hoofdstad van Europa was om een gezellig weekendje door te brengen. Dus van harte welkom! Of als je je vakantie eens heel anders wilt besteden om je auto eens goed uit te laten deuken terwijl jij heerlijk aan de nabijgelegen rivier ligt en je vrouw even een gebitsbehandeling ondergaat.

En nog even voor de duidelijkheid... Ik schrijf hier over euro's maar de munteenheid is hier nog steeds Kuna en ik hoop echt dat dat nog even zo blijft.

En o ja... Ik vergeet nog te zeggen dat we er de hele winter warm bij kunnen zitten voor iets minder dan 250 euro. Eerste kwaliteit eikenhout op mooie stukjes gehakt. Voor de komende winter heb ik al weer een nieuw adresje waar het nog voordeliger kan.

Vergeet ik nog de kapper. Complete knipbeurt voor 4.50 euro.

Volgende keer hoop ik jullie iets te schrijven over de papiergekte in dit land.

Groetjes, René

Geen opmerkingen:

Een reactie posten